طبیب دل اوست و بس!

وبلاگی برای دل خودم و خودت

طبیب دل اوست و بس!

وبلاگی برای دل خودم و خودت

طبیب دل اوست و بس!

اینجا وبلاگیست تا دور هم باشیم! دور هم بگوییم! از هرچه در دل داریم! دین، فرهنگ، سیاست، طنز، علم، اجتماع و ....!
طبیب دل ما "اوست" و به کمکش دل هایمان را مداوا میکنیم.
این وبلاگ باشد تا به کمک "او" ، دل های کسانی که به این وبلاگ سر میزنند هم شاد شود!

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

بصیرت عمار و استقامت مالک

امام خامنه ای(حفظه الله):شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه‌ی جنگ نرم، بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک‌اشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید.  ۱۳۹۲/۱۱/۲۳


                                      

از همین رو آیت الله مصباح یزدی به تبیین ویژگیهای عمار یاسر و مالک اشتر پرداختند که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

علامه مصباح:از نکات مهمی که ایشان(امام خامنه ای) به جوانان و دانشجویان سفارش کردند، بهره مند بودن از بصیرت عمار گونه و استقامت مالک اشتر است.در میان تمام اصحابی که در رکاب حضرت علی (ع) تربیت شدند از این دو شخصیت نام برده اند و این به خاطر شخصیت ممتاز و ویژگی بارزی است که این دو بزرگوار کسب کردند و کمتر نظیری برای آن دیده شده است.

عمار از کسانی بود که از سال های اول حضور پیامبر در مدینه به پیامبر ملحق شد، مشرکین والدین او را شکنجه و به شهادت رساندند و عمار تقیه کرد و از دست مشرکین فرار کرد و همیشه به خاطر این تقیه اظهار نگرانی میکرد تا اینکه این نگرانی را با پیامبر (ص) در میان گذاشت و جبرئیل نازل شد و این آیه را خواند: إلا من اُکره و قلبه مطمئنّ بالایمان.پیامبر در خصوص عمار فرمودند؛ کاش والدین عمار نیز این فقاهت را داشتند و با تقیه در رکاب مسلمانان باقی می ماندند و به شهادت نمی رسیدند.

آیت الله مصباح ادامه داد: در میان اصحاب پیامبر (ص) عمار به تمام حرکات پیامبر دقت می کرد و سعی در عمل نمودن به آن می کرد و به معنای حقیقی خود را تابع و پیرو پیامبر(ص) قرار داده بود تا جایی که پیامبر فرمود؛ خدا عمار را مشمول رحمت خود قرار دهد، او را گروهی سرکش و یاغی به قتل خواهند رساند.عمار در سن حدود 90 سالگی در جنگ صفین در کنار حضرت علی (ع) حضور داشت و نقش بالایی در آگاهی بخشی به سپاه حضرت ایفا کرد و توسط سپاه معاویه به قتل رسید،حضور در رکاب حضرت علی(ع) در این سن نشان از شناخت، قدرت تشخیص حق و جان فشانی ایشان در مسیر پیشرفت اسلام دارد و به ما می‌آموزد که انسان نباید در هر سنی از این تکلیف مهم شانه خالی کند.

مالک اشتر در بسیاری از مکارم اخلاقی و رفتاری ممتاز بود، اصلا به دنبال اظهار تقدس و خود نمایی نبود چنان که در داستان جوانی که هسته خرما به پیشانی او زد، نمایان می باشد.علامه حلی در کتاب رجال خود درباره مالک اشتر می نویسد؛ برای او همین بس که حضرت علی (ع) بعد از شهادت مالک فرمودند؛ کان لی کما کنت لرسول الله.با بررسی صفات ممتاز این بزرگ مرد تاریخ می توان نتیجه گرفت استقامت مالک اشتر زمینه کسب سایر فضایل شد و این صفات ممتاز در استقامت ایشان جلوه می کند.

پیرو بودن و تبعیت بی‌چون و چرا از پیامبر (ص) و حضرت (ع) در رفتار این دو شخصیت، جلوه فراوانی دارد.نمونه این تبعیت را امروز نیز می بینیم که بعضی هنوز هم وقتی عکس امام (ره) را می بینند، می بوسند، و در مقابل، بعضی می گویند ما در فلان قضیه به امام تذکر دادیم و ناراحتند که چرا امام (ره) به آن عمل نکردند!

سید حسن نصرالله رهبر حزب الله در خصوص تبعیت از رهبری می گوید: ما منتظر امر مقام معظم رهبری نمی مانیم، بلکه کافی است بفهمیم حضرت آقا چه چیزی دوست دارند تا با تمام وجود در تحقق خواسته ایشان تلاش کنیم، و این نشان تبعیت و پیروی از ولایت است.

شجاعت مالک اشتر، اخلاص و شناخت نسبت به دین و ارزش های دینی از دیگر صفات مالک می باشد چنانکه در رجزهای جنگی مالک دیده می شود که می گوید: اهلی فداکم قاتلوا عن دینی، تمام خویشانم به فدای شما! از دین دفاع کنید و برای دین بجنگید.: اخلاص در عمل، دشمن شناسی و اعتقاد به اینکه دشمنان به فکر ریشه کن کردن اسلام هستند، از دیگر صفاتی است که در مالک اشتر نمایان می باشد.

در جنگ صفین که جنگ عجیبی بود و جنگ بین نماز خوان ها بود، هر دو گروه به نام اسلام می جنگیدند، آثار عبادت در هر دو طرف ظاهر بود، نماز را به جماعت با فرماندهان خود می خوانند و در حدود صد هزار نفر در این جنگ کشته شدند، حضرت علی (ع) مالک را گریان دید  و فرمود چه چیزی باعث گریه تو شده است، جواب داد: می بینم که اینها به شهادت می رسند و به بهشت می روند و من محروم مانده‌ام، حضرت فرمود: ابشر بخیر.

هنگامی که آثار شکست سپاه معاویه نمایان شد و با مکر عمرو عاص قرآن بر سر نیزه کردند، حضرت علی (ع) فرمود: این قراء دست از جنگ کشیدند و کار به جایی کشید که گفتند به مالک بگو برگردد و گرنه تو را هم مانند عثمان می کشیم!با اینکه مالک در چند قدمی اتمام جنگ بود به خاطر تبعیت از رهبرش برمی گردد و پیروی خویش را از رهبر خود نشان می دهد.

علامه مصباح با اشاره به اینکه مجموعه این عناصر است که شخصیت مالک را می سازد، تأکید کرد: باید بصیرت داشته باشیم، فریب مذاکرات را نخوریم، بهترین شیوه دشمن قرآن بر سر نیزه کردن است، و ایمان، بصیرت و تقوا است که اگر یک نفر داشته باشد می‌تواند کار یک لشگر را انجام دهد. 

  • طبیب دوم

نظرات  (۱)

سلام دوست گرامی

یکی از مسائلی که درباره عید نوروز مطرح است این است که آیا این روز مقارن با عید غدیر قمری است یا خیر؟ برای حل این مسئله، مطلب کوتاه زیر را مطالعه کنید و بعد خودتان نتیجه مقاله را به صورت آنلاین با مبدل تاریخ محاسبه نمایید.
http://ghasedoon.blog.ir/post/35
یاعلی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی